Εναλλακτικη Διαχειριση Ελαστικων

Το GreenTechChallengebyESUNTUAσε συνεργασία με την ECOElastica(το Συλλογικό Συστήμα Εναλλακτικής Διαχείρισης μεταχειρισμένων ελαστικών) δημιουργεί για πρώτη στο πλαίσιο του διαγωνισμού πράσινων καινοτόμων ιδεών μία νέα κατηγορία για την συλλογή, την διαχείριση και βέλτιστη επαναχρησιμοποίηση των άχρηστων-χρησιμοποιημένων ελαστικών.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ATTENDANTS
712
TEAMS
36
JUDGES
22
COMPANIES
72
ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΟΥΣ ΝΙΚΗΤΕΣ

Ο διαγωνισμός ανέδειξε τρείς νικήτριες ομάδες από την κατηγορία Early Stage και τέσσερις από την κατηγορία Innovation Idea.

Early stage: 1st Place
    Early stage: 2nd Place
      Early stage: 3rd Place
        Innovation Idea: 1st Place
          Innovation Idea: 2nd Place
            Innovation Idea: 3rd Place
              Innovation Idea: 4th Place

                Οι ομάδες Jetk. και SolMeYea, πρώτες νικήτριες από τις δύο κατηγορίες εκτός από τα χρηματικά έπαθλα κέρδισαν απευθείας πρόκριση στα προγράμματα RG Challenge  και RG YEP του Reload Greece αντίστοιχα, ενώ όσες ομάδες το επιθυμούν θα έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν σε θερμοκοιτίδα επιχειρηματικότητας.

                ΜΙΛΗΣΑΝ ΓΙΑ ΜΑΣ

                Το Πρόβλημα

                Σύμφωνα με τον Ελληνικό Οργανσιμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΜ)  και στοιχεία της ETRA (European Tyre Recycling Association), περίπου 3.250.000 τόνοι ελαστικών αφαιρούνται από αυτοκίνητα και φορτηγά στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 κρατών-μελών και χαρακτηρίζονται ως απόβλητα. Επιπλέον άλλοι 60.000-70.000 τόνοι ελαστικών αφαιρούνται από αγροτικά και άλλα οχήματα, τα οποία δεν εμπίπτουν στην οδηγία της Ε.Ε.

                Τα ελαστικά των αυτοκινήτων, πέρα από το καουτσούκ το οποίο χρησιμοποιούν, περιέχουν και ποσότητες μετάλλου , όπως χάλυβας και σίδηρος, σε ποσοστό που φτάνει και το 15% του βάρους του ελαστικού που μπορούν να ανακτηθούν και να επαναχρησιμοποιηθούν. Τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει μια σημαντική βελτίωση στην ανακύκλωση των ελαστικών στην Ε.Ε. Πλέον, ποσοστό λιγότερο από το 18% καταλήγει σε ΧΥΤΑ, ενώ περίπου το 35% ανακυκλώνεται και ένα άλλο 35% χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας .

                 

                Στην Ελλάδα λειτουργεί συλλογικό σύστημα ανακύκλωσης ελαστικών από το 2004, και πανελλαδικά από το 2006. Το 2010 συλλέχθηκαν 41.520 τόνοι από τους οποίους το 63,5% ανακυκλώθηκε και το 15,8% αξιοποιήθηκε ενεργειακά εντός της Ελλάδας. Το 2015 συλλέχθηκαν 35.914 τόνοι από τους οποίους το 48,4% ανακυκλώθηκε και το 51,6% αξιοποίηθηκε ενεργειακά εντός της Ελλάδας.

                 

                Η μη ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των ελαστικών έχει ως αποτέλεσμα τη μεταφορά τους σε ΧΥΤΑ με αποτέλεσμα, λόγω του όγκου τους, να επέρχεται ταχύτερος κορεσμός των χώρων υγειονομικής ταφής απορριμμάτων. Επιπλέον χάνονται πολύτιμα υλικά, όπως καουτσούκ και χάλυβας, τα οποία έχουν πολλές χρήσεις και μπορούν να υποκαταστήσουν άλλα υλικά.

                Σύμφωνα με στοιχεία της ETRA απαιτούνται 121.000 μονάδες ενέργειας για την παραγωγή 1 κιλού νέου καουτσούκ αλλά μόλις 2.200 μονάδες ενέργειας για την παραγωγή 1 κιλού τρίμματος από ανακυκλωμένο καουτσούκ . Το αποτέλεσμα είναι να παράγονται 4,35 τόνοι CO2  από τη διαδικασία παραγωγής φυσικού καουτσούκ αλλά μόλις 97 κιλά COγια την παραγωγή της ίδιας ποσότητας ανακυκλωμένου καουτσούκ. Επομένως το όφελος είναι διπλό τόσο για την αποφυγή της διόγκωσης του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, όσο και για τη διαδικασία βιώσιμης διαχείρισης των διαθέσιμων φυσικών πόρων.